מסביב למדורה Hug Elad - חוג אלעד

מחבר: יואל אורן פורסם: 2/05/16 21:39
טרק בארמניה 5-13 ביולי

בצילו של אררט: טרק וסיור בארמניה
טייל, הדריך וכתב : יואל אורן
לקראת הטיול שיתקיים הקיץ ב-5-13 ביולי 2016

הר אררט מתנשא לגובה 5140 מטרים מעל פני הים, מתוך שטח טורקיה. הארמנים לא שוכחים שההר סימל יותר מכל את ארמניה הגדולה של דור הזהב, עת שלטה הממלכה עד פאתי ארץ ישראל.
רבות כבר נכתב על המשותף בין העם היהודי והארמני: עם השונה מהעמים שסביבו; עם שרובו נמצא בתפוצה אבל בכל מקום בעולם אינו שוכח את שייכותו וערגתו לארץ מולדתו; וכמובן השואה שכל אחד מהעמים חווה. בטיול בארמניה נתמקד בעיקר ביופיים של ההרים, אך נשלב גם ביקורים במנזרים ובכנסיות, במרכז העולמי של הנצרות הארמנית, בעיר הבירה ירבאן, באתר הזיכרון לרצח העם הארמני ובמזקקת הברנדי הלאומי, הנקרא כמובן "אררט"...

כבר בנסיעת הבוקר ביום הראשון בו נצא מירבאן צפונה, לא נוכל לחמוק מההר המשגיח עלינו מלמעלה, מתוך השטח הטורקי. אמנם גבהו המוחלט אינו מהגבוהים בעולם, אך גבהו היחסי מסביבתו עושים אותו להר מרשים לכל הדעות.
לאחר כשעה וחצי של נסיעה נחנה לחופו של אגם סבאן, השוכן ברום של 1900 מטרים מעל פני הים ומשתרע על שטח נרחב מהמדינה: מימדיו המרביים הם 80 x 90 קילומטרים והוא אחד האגמים הגבוהים הגדולים בעולם. נתרענן ברחצת בוקר במימי האגם הקר ונבקר בחצי האי סבאן ובו מנזר סבאנאבאנק המשקיף אל האגם.
ארמניה בולטת במיעוט העצים שבה, בעיקר בגלל הרום הגבוה שלה ותנאי האקלים הקיצוניים. לפיכך איזור דיליג'אן אליו אנו שמים פעמינו ביום הראשון לטיול מפתיע ביערות האלונים העבותים שבו, המתגלים מיד ביציאה ממנהרת ההרים בה נעבור בדרכנו שמה. זהו האזור הגשום ביותר בארמניה ומכונה על ידי המקומיים "שוויץ של ארמניה" (עוד דמיון בינינו לבינם, לנו יש את "שווייצריה הקטנה"...). נצא רגלית מאגם פארז המוקף ביער, נעפיל בין העצים אל הרמה שמעל קו היער, שם אולי נפגוש במקומיים הקוצרים את העשב לקראת החורף המקפיא. לאחר שנהנה מהנוף שנפתח מול עינינו נרד לשרידי גושאבאנק, אחד המנזרים המרשימים הבנויים בסגנון האדריכלי הטיפוסי בארמניה.

לאחר לילה במלון מפנק בדיליג'אן נשוב אל סביבת ימת סבאן לתחילתו של טרק בן שלושה ימים החוצה את רכס גר'אמה. נפתח בביקור באתר מצבות החצ'קאר שבכפר נוראטוס. פירוש המילה חצ'קאר הוא צלב אבן. החל מתקופות קדומות (מאה תשיעית לספירה או קודם לכן) שימשו החצ'קארים מצבות לקברים וכן לציון מאורעות בעלי משמעות. רוב החצ'קארים מעוצבים כמלבן אבן ועליו תבליט צלב ארמני עם פיתוחים שונים. סגנון החצ'קארים השתנה עם הדורות והחוקרים יכולים לנסות ולתארך חצ'קארים על פי מוטיבים מסויימים בעיצוב התבליט. בנוראטוס נמצא הריכוז הגדול ביותר של מצבות החצ'קאר, כ 800 במספר. בעבר היה שדה חצ'קארים גדול יותר הרבה יותר בכפר ג'ור'ה ("ג'ולפה") שבשטח המובלעת האזרית האוטונומית נחצ'יבאן ובו 2700 מצבות חצ'קאר, שנהרסו במזיד על ידי האזרים הנמצאים בסכסוך היסטורי עם הארמנים. מיעוט מהמצבות שניצלו הועברו לאתר הארמני הקדוש אצ'מיאדזין, בו שוכנת ההנהגה הדתית של ארמניה.

נעזוב את האתר וננוע עם הרכב לתחילת המסלול. בדרך נעצור בשוק המזון בעיירה גאבאר ונצטייד בפירות ובתוספות לארוחות השטח אשר יכין לנו הצוות המקומי. את ההליכה נתחיל בכפר צחקשן (פירוש שמו "עשיר בפרחים"). נעפיל במתינות בין משטחי העשב הירוקים והפרחים הרבים ולקראת ערב נגיע אל אגם אקנה השוכן בעמק מתון בגובה 3000 מטרים מעל פני הים, בין הרי געש אדומים מעוטרים בפסי שלג. על חוף האגם נקים את מחנה האוהלים שלנו, נאכל ארוחת ערב חמה שיכין צוות המחנה, ולאחר סיכום היום ותדרוך ליום המחרת נפרוש לשינה לפני שהטמפרטורות יצנחו עם צינת הלילה.
הבוקר עולה, ואל האגם מגיעות קרני השמש הראשונות המרנינות את הלב. ביום זה אנו משוטטים על הרמה של רכס גר'אמה, ובשעות אחר הצהריים מעפילים אל פסגת הרכס, ההר אג'דהאק, ברום 3595 מטרים מעל פני הים. בצמוד לפסגה שוכן אגם-לוע מרהיב עין. נמשיך אל הפסגה השנייה, ומשם דרך אגם נוסף, קטן יותר, נרד אל מחנה היום השני של טרק רכס גראמה. בבוקר נצא אל אגם נוסף, ואנקי, שם ימתינו לנו רכבי שטח סובייטים לשעבר בהם נעזוב את הרכס לאחר שחצינו אותו מצד לצד.
שני אתרים מעניינים ונאים ממתינים לנו לרגלי ההר: מנזר גר'ארד, בו התגלתה החנית האמיתית בה דקר שר המאה הרומאי לונגינוס את ישוע בעת שהיה כפות לצלב. המסורת הנוצרית מספרת שהדם שניתז מישוע בעקבות הדקירה ריפאה את ראייתו הלקויה של הסנטוריון, אשר בעקבו הנס שנעשה לו התנצר, הטיף והפיץ את הדת החדשה עד שלבסוף נהרג על ידי הרומאים כקדוש מעונה. החנית עצמה מוצגת באתר אצ'מיאדזין, בו נבקר בהמשך.
השני, מקדש אל השמש בגארני, אותו הקים המלך תירדאט הראשון במאה הראשונה לספירה ושוחזר לאחרונה בצורה מושלמת. המקדש בגארני מהווה דוגמה מופלאה למקדשי האלים מהתקופה ההלניסטית. התבוננות מעמיקה יותר תגלה לנו משמעויות נסתרות וסמליות בגיאומטריה ונומרולוגיה של הנדסת המקדש. לקראת ערב נשוב ללינה במלון טוב בירבאן.

לאחר לילה בו נהנינו מארוחה טובה ומקלחת חמה ומפנקת אנו שוב יוצאים לדרכים. הפעם אנו בדרכינו אל ההר הגבוה ביותר אשר נותר בשטח ארמניה (מאחר והאררט מיודענו נשאר בשטח טורקיה...), הוא האראגאטס. פירוש השם: כס האל, ואכן ההר שלו ארבע פינות מזכיר כס מלוכה. הפינה הצפונית היא הפסגה הגבוהה ביותר, וגבהה 4090 מטרים מעל פני הים. אנחנו נעפיל לפסגה השניה בגבהה, המערבית, החוצה במטר את קו ה 4000 מ'. ביום הראשון נעפיל אל אחו בגובה 2700 מטרים מעל פני הים, כשמאחוריו זורם מפל מים מרשים. במקום שוהים רועי כבשים מן המיעוט היזידי. דתם הינה דת זורואסטרית מסופוטמית אשר מאמינה באל אחד אשר תחתיו משרתים שבעה מלאכים, בראשם "המלך הטווס" האחראי על הטוב והרע. המיתולוגיה היזידית מספרת שהוא נפל מאהבת האל אל האש, אך דמעותיו כיבו אותה. המוסלמים תופשים את "מליכ טאוס" כשטן, ורואים ביזידים את עובדי השטן. סכנה גדולה מרחפת מעל ראשם מכיוון שעד לא מזמן 650,000 מתוך כמיליון יזידים החיים בעולם התגוררו בעיראק, וחלק גדול מהם נפל קרבן לפעילי דאעש. בארמניה מתגוררים כ 35,000 יזידים והם משולבים לחלוטין באוכלוסיה המקומית. המשפחה המורחבת השוהה כאן בימי הקיץ נודדת רגלית כל שנה מן האזורים היותר נמוכים ליד ירבאן, מרחק עשרות רבות של קילומטרים, עד למורדות האראגאטס. נתארח אצלם לזמן מה ונתרשם מאורח החיים המסורתי עליו הם עדיין שומרים.
למחרת נעפיל בנופים יפהפיים, פלגים ושלוגיות עד הפסגה המערבית של ההר. נמשיך ונבקר גם בפסגה הדרומית (כ 3850 מטרים מעל פני הים) ומשם נרד במתינות אל אגם קארי, שם תמתין לנו ההסעה לירבאן.




ביום הטיול האחרון נבקר בכמה אתרים חשובים בירבאן וסביבתה:

אצ'מיאדזין הוא ה"ותיקן" של הדת הנוצרית הארמנית האפוסטלית המיוחדת. המשמעות במילה "אפוסטלית" היא שהארמנים קיבלו את יסודות הדת ישירות משני שליחים (אפוסטלים) של ישוע: תאדיאוס (שגילה את החנית הידועה במנזר גר'ארד) וברתולומאוס. הארמנים שהתנצרו עסקו בדת בהסתר, עד שהמלך תירדאטס ה-3 המיר את הממלכה הארמנית באופן גורף ורשמי. הסיפור מאחורי התנצרות המלך מעניין כשלעצמו: אדם בשם אנאק, שהיה מקורב למלך חוזרוב השני התנקש בחייו. בנו, גרגורי "המאיר" גלה לקפדוקיה, שם התנצר והחל להפיץ את הדת בסביבתו. כשחזר לארמניה נעצר על ידי בנו של חוזרוב אשר ירש את השילטון, המלך תירדאטס ה-3. יחד עימו הגיעו 37 עלמות שהתנצרו, והמלך התאהב באחת מהם, ריפסימה. כשסירבה לחיזוריו הרג את כל הנערות. אלוהים העניש אותו במחלה שהותירה אותו זוחל כחיה. אחות המלך חלמה שעל רדיפות הנוצרים להיפסק. החלום הראה לה את גרגורי בתא כלאו, בתור מי שיגאל את המלך ממחלתו. היא סיפרה על החלום לאחיה המלך, אשר שלח להביא את גרגורי מהמאסר. בעקבות הנס שנעשה לו נרפא המלך, התנצר והמיר את כל תושבי הממלכה. השנה היתה 301, וכך היתה ארמניה לאומה הראשונה בעולם שקיבלה באופן רשמי את הדת הנוצרית.

תחנתנו הבאה היא אתר הזיכרון הרשמי לג'נוסייד הארמני שבוצע על ידי הטורקים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אשר במהלכו ניספו כמיליון וחצי ארמנים. בשנה שעברה ציינו הארמנים מאה שנה לרצח העם, שעדיין אינו מוכר רשמית על ידי רוב אומות העולם ובכללן מדינת ישראל, מחשש לכעסם של הטורקים המכחישים את אחריותם לג'נוסייד ואת סדרי הגודל.

לנו יש את היכל הספר, מקום משכנן של המגילות הגנוזות. לארמנים יש את מאתנדראן, הגנזך הלאומי בו מוצגים ספרים עתיקים מימי הביניים ואילך. במקום מאוחסנים כ 120,000 כתבים, חלקם מוצגים לקהל וחלקם נגישים רק לצרכי מחקר.
לסיום אופטימי של טיולנו בארמניה נבקר במבשלת הברנדי האיכותי "אררט" לסיור ולגימות, ולאחר מנוחה קצרה במלון נצא לטברנה מקומית לארוחה חגיגית לפני טיסתנו חזרה לארץ.
מחיר הטיול 1800$ לאדם בקבוצה בת 12 מטיילים ומעלה.
לפרטים והרשמה לטיול אנא התקשרו 052-3551686 או שילחו מייל לכתובת:
[email protected]

להתראות, יואל
www.yoeloren.com

מחבר: אייל הירושלמי פורסם: 3/05/16 15:45
ארמניה יפה מאוד

ארמניה יפה מאוד.
http://www.armenia2007.blogspot.co.il/
הבלוג ערך אחי עזרא כהן ישר